Masa Oh Masa!!!

Disebabkan kepentingan masa dalam kehidupan dunia, maka Allah swt telah bersumpah dengannya. Cuba kita renungkan firman Allah swt dalam al-Quran. Surah al-`Asr biasanya menjadi rujukan kita apabila menceritakan tentang masa. Kita perhatikan juga surah al-Dhuha, surah al-Syams, surah al-Jum`ah, surah al-Qiyamah, surah al-Fajr, surah al-Lail.

Pengulangan seperti ini tidak lain dan tidak bukan adalah method al-Quran mengingatkan manusia peri pentingnya masa yang diberikan itu. Ini kerana manusia seringkali ketinggalan dalam menggunakan masa dengan sebaiknya.

Kita belum berbicara secara mendalam berkaitan ayat dalam surah-surah yang disebutkan di atas, sekiranya perbahasan itu dibuka di sini, sudah pasti ruangnya bukan di blog lagi, tetapi dicetak menjadi buku terbitan.

Kawan-kawan sekelian, untung rugi kita di muka bumi ini dilihat sejauh-mana kita mampu memanfaatkan masa yang dikurniakan Allah swt kepada kita. Seseorang itu mencapai kejayaan apabila dia pandai menggunakan masa 24 jam yang ada dalam genggamannya. Begitu juga insan yang memperolehi kerugian, sudah tentu 24 jam yang ada padanya dianggap seperti debu yang tidak bernilai.

Dengan emas manusia boleh melakukan apa sahaja yang dia inginkan, dengan masa yang disusun rapi, manusia mampu menguasai dunia yang diimpikan. Kata pujangga Arab:

الوقت كالسيف فان لم تقطعه قطعك

“Masa itu ibarat pedang, jika kamu tidak memotongnya, dia akan memenggal lehermu”.

Manusia akan mati dalam keadaan sia-sia jika 60 tahun yang diberikan Allah swt kepadanya tidak dimanfaatkan dengan baik, sebaliknya tokoh korporat Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhariy yang usianya tidak melebihi 70 tahun, tetapi semua perniagaan yang penting sudah dimilikinya. Jangan bicarakan tentang peribadinya, bicarakan tentang hasil yang diperolehinya dari masa yang lebih kurang sama dengan yang Allah kurniakan kepada kita.

Advertisements
By bahteradakwah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s